Eerste dementievriendelijk bank in de regio Alkmaar

2 juli 2019

Rabobank Alkmaar eOp 1 juli ontving Carolien Hacquebard namens Rabobank Alkmaar e.o. de sticker en het certificaat ‘dementievriendelijk’ uit handen van Adri Steenhoek, voorzitter Afdeling Noord-Kennemerland van Alzheimer Nederland. ‘Wij zien regelmatig mensen in onze bankkantoren die voor de tweede keer die dag geld komen opnemen, bij binnenkomst geen idee hebben wat ze kwamen doen of die zich afvragen waar hun zojuist gepinde geld is gebleven. ‘Ze kunnen ontdaan zijn of in paniek omdat ze denken dat ze bestolen zijn’, vertelt adviseur Dagelijkse Bankzaken Carolien Hacquebard. Vaak hebben ze het geld ergens thuis opgeborgen en zijn ze vergeten waar, maar nog vaker zit het gewoon in hun binnenzak, weet zij. ‘Dan vragen wij: Zou het niet in uw binnenzak kunnen zitten, zal ik even kijken? We hebben heel veel vaste klanten. We merken het als zij verschijnselen van dementie krijgen, als dingen niet meer lukken en ze hulp nodig hebben.’

Daarom zijn alle medewerkers van de kantoren van Rabobank Alkmaar e.o. onlangs getraind in dementievriendelijkheid. Zij leren hoe ze dementie kunnen herkennen en hoe ermee om te gaan. Wanneer ze zien dat een klant moeite heeft met het opnemen van geld of andere bankzaken, proberen de bankmedewerkers er eerst achter te komen of er familieleden, vrienden of goede bekenden zijn die kunnen helpen. ‘Misschien kunt u de volgende keer samen hierheen komen, zeggen we dan’, zegt Hacquebard. ‘Of we helpen bij het pinnen.’

‘Een service die door onze klanten zeer wordt gewaardeerd zijn onze Mobiele Adviseurs’, aldus Hacquebard. ‘Zij komen bij de klanten thuis om advies te geven als de klant niet meer in staat is om naar een bankkantoor te komen. Daar wordt de laatste jaren steeds vaker naar gevraagd. Voor wie meer overzicht nodig heeft, kunnen tegen betaling weekafschriften verstuurd worden. In veel gevallen nemen een partner, naaste of vriend de bankadministratie op zich, als er al geen bewindvoerder is. Daarnaast kunnen mensen die hulp nodig hebben bij het online bankieren altijd naar het bankfiliaal toe komen, zegt Hacquebard. ‘Dan regelen we het samen.’